Som den kanskje mest erfarne leverandøren av handelsløsninger i Norge, leverer vi nå profesjonell netthandel til aktører som har både fysiske butikker og netthandel, og som ønsker én bunnsolid partner til alt.
Shopware..? De færreste i Norge hadde i 2022 hørt om Shopware, tilsvarende da vi i 2008 begynte å levere netthandel på plattformen Magento, som ingen den gang hadde hørt om. I dag kjenner «alle» som jobber innen netthandel Magento. I løpet av de neste årene vil «alle» som jobber med netthandel vite veldig godt hva Shopware er.
Kort oppsummert er Shopware en tysk-basert, topp moderne og open-source basert netthandelsplattform, som skapt for å bygge markedsledende netthandelsløsninger for profesjonelle aktører. Shopware passer perfekt for både B2C og B2B, og sikter seg inn på markedet fra rett over SMB (omsetning over 25 MNOK) og oppover til 1-2 MRD.
Den optimale Shopware-kunden har omsetning på 50-200MNOK på nett, og har på plass et godt ERP-system som Microsoft Dynamics BC eller SAP (eller vår egen Flow Retail POS), og har gjerne også fysiske butikker.
Ettersom vi skryter oss selv opp i skyene så er det på sin plass at vi også forteller åpent de kanskje mer negative sidene ved oss.
Shopware finnes i tre varianter; Rise, Evolve og Beyond, der forskjellen går på hvilke «ekstra»-funksjoner som trengs. For eksempel har Beyond integrert sin egen B2B-løsning. Prisene på Shopware starter på ca €600 pr mnd, og går oppover til flere tusen euro pr mnd, delvis også avhengig av omsetning. Dette er kostnad som går rett til Shopware, og inkluderer alle oppdateringer, support fra Shopware og mye mer. I tillegg trenger man normalt diverse såkalte plugins, eller «tilleggsutstyr».
Selve utviklingen av nettbutikken, fra oppstart til lansering, som tar alt fra et par måneder dager til 3-6 måneder, og koster fra rundt kr 500.000,- og oppover for de mer omfattende leveransene. Vi leverer sjelden nettbutikk-prosjekter der budsjettet frem til go-live overstiger 5MNOK.
Og så må alt driftes og supporteres. Vi gjør alt dette fra vårt eget driftssenter i Norge, og den løpende kostnaden på dette begynner på rundt 8000,- pr mnd og går oppover, mye basert på trafikkvolum. Vi har i tillegg valgt en variant der man betaler en fast månedspris, der «alt» er inkludert, fra alle oppdateringer av Shopware til generell support og assistanse til de aller fleste av våre egne tilleggsfunksjoner i Shopware.
Løpende forbedringer og ny-utvikling blir litt finger’n-i-været, basert på ambisjoner. Som en tommelfinger-regel bør man ha et årlig forvaltningsbudsjett tilsvarende etableringskostnaden, men dette avviker veldig fra aktør til aktør.
Og ja, så kommer det jo de vanlige tilleggskostnadene fra tjenesteleverandører som betaling, logistikk, personifisering, CRM og liknende.
Kontakt Roy-Andre for mer detaljer.
* Vi har bygget- og levert flere hundre nettbutikker til alle typer kunder i Norge og Norden, de fleste med komplekse behov, og mange prisvinnere. Vi har operert som rådgivere innenfor det meste rundt netthandel, ERP, POS, PIM osv for en rekke aktører i alle størrelser. Lederen for all R&D rundt både butikkdata og netthandel sitter i netthandelsjuryen til Bring. Vi kjenner- og har veldig tett og god relasjon med stort sett alt av tjenesteleverandører rundt netthandel i Norden, fra betalingsleverandører til frakt/logistikk til personifisering til en rekke andre områder. Vi gjør alt in-house, fra rådgivning til UX til implementering og integrasjoner til forvaltning og support.
** Vi har utviklet og levert POS/butikkdata til norsk faghandel siden 80-tallet, og til store kunder som Elkjøp og Power, og i veldig stor grad vært med å bidra til den enorme lønnsomheten denne typen virksomheter har hatt. Vi har gjennom våre systemer håndtert omsetning på godt over 700 milliarder norske kroner gjennom de siste 20 årene. Uten en eneste alvorlig feil.